Raihanah

Bukan sekadar cantik pada rupa…cantik yang sebenar bila dirimu merapat dan makin dekat denganNya…

Wanita sangat sukakan kecantikan. Sebab itu Allah jadikan wanita itu cantik. Orang tak kata lelaki itu cantik tapi gelaran cantik itu hanya diberi pada mereka yang bergelar wanita. Hingga ada yang mengibaratkan wanita seperti sekuntum bunga. Sebab bunga itu cantik. Ia jadi perhiasan untuk mengindahkan suasana atau sesuatu keadaan. Ia jadi rebutan untuk dijadikan gubahan  sebagai ingatan atau penghargaan.

Cantik itu cukup subjektif. Mungkin cantik pada pandangan pancaindera kita tapi tak cantik pada pandangan mata manusia yang lain. Apapun tanggapan atau pengertian cantik di mata seorang manusia, yang paling utama adalah wanita itu patut tahu bahawa kecantikan paras rupa hanyalah kecantikan sementara. Sekalipun wanita itu cuba untuk menegangkan kulit dengan berbagai cara atau memakai pakaian yang boleh menampakkan usia muda, tapi ketahuilah bahawa kecantikan lahiriah itu tetap akan luntur bila mana usia menginjak tahun demi tahun. Yang kekal cantik adalah apabila seorang wanita itu menjaga relung rohani dan ruang jasad dari dimamah usia kejahilan dan kemaksiatan.

Apakah ertinya menjaga relung rohani dan ruang jasad dari dimamah usia kejahilan dan kemaksiatan?

Ini jawapannya.

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan (bertingkah laku) seperti orang-orang jahiliyyah dahulu, dan laksanakanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu wahai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.”(Al-Ahzab: 33)

“Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, “Hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” Yang demikian itu agar mereka lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (Al-Ahzab: 59)

“Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka atau saudara laki-laki mereka atau putera saudara laki-laki mereka atau putera-putera saudara perempuan mereka atau para perempuan sesama Islam mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan laki-laki (tua) yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung. (An- Nur: 31)

Maka, cukup cantikkah kita dengan apa yang kita miliki atau perlakukan sekarang?

Apakah kita cantik dalam dosa atau cantik dalam pahala?

Apakah kita cantik yang membawa ke neraka atau cantik yang membawa ke syurga?

Waktu berpapasan. Kalau semua yang dilakukan semata-mata untuk mengisi jasad yang lapar , untuk menjaga lisan manusia yang tak henti mengomong kosong hingga melupakan rohani lesu yang perlu disuapi, maka adakah kita layak menjadi penghuni syurga?

Sungguh, keredhaan atau kerelaan seluruh umat manusia adalah tujuan yang takkan pernah tercapai. (Imam Shafie).

Sebab itu kita hidup bukan untuk mencari redha manusia. Kita hidup untuk mencari redha Allah. Kita tak malu untuk memenuhi tuntutan syariat malah kita bangga dengan aturan yang digariskan. Kita tak segan untuk menaikkan bendera Islam malah kita yakin untuk mengibarkannya dengan penuh izzah.

Duhai wanita, jadilah seperti raihanah. Bunga yang harum di tamanan syurga nan indah.

Cantik yang sebenar bila dirimu merapat dan makin dekat denganNya.

Seindah hiasan dunia adalah wanita solehah.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: