Business manusia

Semua manusia yang ada di muka bumi ini pastinya inginkan keuntungan. Menjadikan  kehidupan ini  sebagai satu perdagangan menuju pada tujuan tersebut. Tak kira dalam apa jua perkara yang dilaksanakan, istilah rugi tentunya tidak termaktub dalam kamus kehidupan kita. Sebanyak mana halangan dan rintangan yang terpaksa diredah, sebanyak mana mehnah dan tribulasi yang harus ditempuh, demi satu keuntungan, pasti manusia itu sanguup berusaha untuk mendapatkannya. Namun, tahukah kita ada satu keuntungan yang paling besar yang ditawarkan buat kita? Keuntungan yang tiada pernah ada ruginya.

Pernah dengar istilah ‘business manusia’?

Ia bukannya menjual atau memperdagang manusia tetapi ia adalah business yang mengembalikan manusia pada Rabbnya. Mendekatkan manusia pada fitrah dan matlamat sebenar hidupnya. Menyelamatkan manusia dari keasyikan permainan duniawi. Business yang meminta hati-hati untuk diislahkan. Business yang menuntut jiwa-jiwa untuk ditaujihkan. Business yang memakan masa yang lama dan dipenuhi dengan ujian sebagai sunnatullah.

Business manusia. Menyeru pada Tuhan yang satu.

” Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? iaitu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. (As-Saff:10-11)

“Katakanlah (wahai Muhammad): Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, meyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain. (Yusuf:108)

Nota kaki: Pandanglah mereka dengan pandangan rahmah. Kebencian itu hanya pada jahiliyyah yang menempel, bukan pada jiwa yang memiliki. Perlu ligatkan langkah.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: