Muhasabah

“Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt.” (Al-Ankabut:2)

Februari tiba lagi. Alhamdulillah, masih lagi mampu merasa detak jantung berdegup. Masih lagi diberi peluang untuk terus sembah sujud pada Pencipta diri ini. Masih lagi diberi ruang untuk langsung bermuhasabah diri dalam memburu redha dan rahmat Ilahi…dan kiranya juga hampir sepurnama jejak kaki ini meninggalkan bumi subur dakwah dan tarbiyyah, Adelaide. Sungguh, rindu ini acapkali bertamu. Moga ianya jadi ibadah untuk terus menguatkan diri dan istiqamah dalam kembara jalan menuju syurgaNya, insyaAllah.

Yang pasti, hidup ini adalah ujian. Hanya pinjaman untuk melihat sejauh mana hamba ini benar-benar memanfaatkan setiap nikmat yang diberikan. Kagum dengan orang-orang beriman yang cukup sabar dan redha tatkala ujian menyapa. Sungguh, andai dirimu diuji dengan kesulitan, tetapkan hati dan bersangka baiklah (husnu dzon) pada Allah. Itu tanda Allah rindu untuk mendengar bicara seorang hamba dengan Pencipta. Mungkin ujian itu juga memelihara dirimu dari sejuta keburukan dan kerumitan yang lain. Dan ingatlah, mungkin juga kerana ujian itulah yang akan meningkatkan darjatmu di akhirat kelak.

“Tiadalah terjadi sesuatu bencana itu melainkan dengan kehendak Allah, dan siapa yang percaya kepada Allah nescaya dipimpin Allah hatinya” (Surah At-Taghabun:11)

Sedang dirimu diuji, rafaklah rimbunan kesyukuran kepadaNya. Ikhlaskan hati, redha dan hadapi dengan penuh kesabaran. Moga kebaikan dunia dan akhirat itu menjadi milikmu. Moga kesempitan itu berganti dengan kelapangan. Moga keresahan itu bertukar dengan ketenangan. Sungguh, Allah Maha Kaya.

nota kaki: lagi 2 hari untuk sampai pada 12 Rabiulawal. Sama-sama kita tingkatkan amal mengingati kekasih Allah, insan qudwah yang terulung. Banyakkan selawat kepadanya dalam hidup sehari-hari kita.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: