Bila waktu berpapasan

“Tidak akan tergelincir dua kaki anak Adam pada hari kiamat hingga ia ditanya tentang empat perkara: tentang usianya untuk apa ia habiskan, masa mudanya untuk apa ia habiskan, hartanya dari mana ia peroleh dan ke mana ia belanjakan, dan tentang ilmunya apa yang diperbuatkan dengan ilmunya tersebut”. (HR. Al-Bazzar dan Al-Thabrani).

09 02 12

Alhamdulillah, puji syukur kurafakkan padaNya atas nikmat usia ini…sepetak lagi waktu berpapasan…bermakna diri semakin mendekati hari akhir..hari yang kapan akan berlaku…hanya Dia yang tahu…semoga pengakhiran itu kelak adalah pengakhiran husnul khotimah…

Mengambil kata-kata dalam entri terdahulu, bila tiba hari ulang tahun kelahiran, pastinya diri terasa diri cukup tua. Tua untuk merasa tak bersedia dalam menghadap hari  perhitungan nanti…Tua untuk merasa lengah dalam mengejar seoptimal amal di dunia ini. Tua untuk bersenang-senang tanpa agenda di hadapan. Tua untuk tidak serius dalam satu-satunya jalan menuju syurga penuh kenikmatan..

Ya Allah, tuntun aku dalam sabar untuk menelusuri jalan ini…

Sungguh, ku ingin jadi hamba yang bisa bersantai di pentas di syurgaMu ar-Rahman.

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanya kepada Kami kamu dikembalikan. (Al-Ankabut: 57).

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. (Al-Imran: 185)

Kematian adalah sebaik-baik tazkirah.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: